Kapánek se nám návrh Boje rozležel v hlavě, zamíchali do něj Inteligenci a Zručnost, zvýhodnili Zloděje a zavrhli Moudrost.
A co vy, chybí vám Moudrost v Dračím doupěti? A bojujete radši slovy, nebo mečem?
Inteligentní bojovník
Inteligentní bojovník
Inteligence má mnoho podob, pro hlupáky neviditelných.
Při rozsáhlém zkoumání, pitvání a nakonec i úpravách Boje jsme mimo jiné došli k tomu, že
- Boj bude vycházet pouze z Obratnosti
- počet možných akcí v jednom kole je ovlivněn pouze Bojem
- body Boje lze, v rámci jednoho kola, přelévat mezi akcemi jak je libo (a tím si za body Boje "kupovat" bonusy)
A trochu se nám to od té doby rozleželo. S tou Obratností se nám to pořád líbí, protože to je jednoduché a dává nám to smysl, ovšem jinak to už vnímáme s počtem akcí a přesouváním bodů Boje.
Zkrátka inteligence
V návrhu Boje jsme chtěli mít počet akcí podle bodů Boje, což zní celkem jednoduše:
- máš tolik akcí, kolik máš bodů Boje vydělených šesti, zaokrouhleno nahoru
- třeba s Bojem 7 bys měl dvě akce, protože 7 / 6 = 1.16..., zaokrouhleno nahoru jsou 2
A chtěli jsme, aby ses mohl na každou akci soustředit tak, jak si zaslouží:
- mezi akcemi můžeš body Boje přesouvat
- za každý bod Boje navíc, který jsi na akci použil, máš k akci bonus +1
- za každý chybějící bod Boje máš k akci postih -1
To, co nám teď vadí, je závislost počtu akcí pouze na Obratnosti. Několikrát jsme byli v životní situaci, kdy jsme zůstali zkoprněle civět, popřípadě jsme se zmohli ledva na opatrný pohyb, zatímco ostatní na nás hulákali ať něco děláme, sakra! Prostě nám to v tu chvíli mozek nepobral, ať už na nohejbale, na křižovatce, nebo v případě mého bratra na štaflích, ale to odbočujeme. Prostě tělo by mohlo, ale hlava ani omylem.
A obráceně to známe také, kdy víme, jak na to, ale tělo to prostě nezvládne. Třeba když sledujeme fakt pěknou hrušku na vrcholu, kam by naše tělo před deseti lety a dvaceti kily ještě vylezlo, takže víme jak na to, jen to už nejde, nebo při dobíhání vlaku, kdy hlava ví, že podlézt horkovod by bylo rychlejší, ale tělo návrh zamítne.
Takže nám kapánek schází ten vliv Inteligence na počet akcí.
A pak je tu ten druhý aspekt - zaokrouhlování. Teď je na čase uronit slzu nostalgie a zavzpomínat na staré dobré Dračí doupě, kde se jen sčítalo a odčítalo. Zaokrouhlování tam nemělo místo a v tom byla obrovská síla, protože hlava tak nebyla zatížena ani takovými výpočetními drobotinami a mohla se naplno věnovat zážitkům ze hry.
Nemyslíš, zaplatíš
A tak nás trklo, že by počet akcí mohl být roven Inteligenci. A hotovo.
- a co nulová a záporná Inteligence?
- necháme každého provést alespoň jednu akci, ať už má Inteligenci sebemenší a prohlásíme to za instinkt
- takže ducha prostý tvor nemá šanci si zvýšit šance?
- Paul nás v markách inspiroval Taktikem, který používá rozum tam, kde ostatní dají pouze na smysly a z toho bychom chtěli udělat obecnou Dovednost, která přidá bojovou inteligenci, tedy zvýší počet akcí, jako kdyby měl tvor vyšší Inteligenci
- a co body Boje, ty pořád ovlivňují počet akcí?
- hmm, to budeme muset probrat...
Body boje a počet akcí
Původně jsme počet akcí přímo podřizovali celkovým bodům Boje.
- přestože sis mohl body Boje přesouvat sem a tam, tak od začátku ti diktovaly, kolik různých činností v jednom kole zvládneš
No, nezní to úplně pitomě, ale je to takové strojové, takové předem naplánované, takové... nepřirozené.
Teď, když jsme celé to zjišťování, kolik vlastně máme v tomhle kole akcí, zjednodušili na velikost Inteligence, tak bychom vliv Boje mohli zahodit, ne?
No, pevný počet akcí by asi Boj ovlivňovat neměl, protože sám pevný není, když můžeme s body Boje čachrovat jak při skořápkách, ale kde není Boj, neměla by být ani akce, jak jsme si ukázali na případech schopnější mysli než těla, takže?
Takže můžeme oprášit jeden z nápadů v původním návrhu Boje a říct, že:
- akcí můžeš provést kolik chceš, pokud na to máš body Boje a nově také Inteligenci
- s tím, že každá akce stojí šest nebo tři body Boje, podle toho, jestli vyžaduje plné nebo volné soustředění
- pokud nemáš žádné body Boje (jsou nula), tak pořád můžeš udělat tolik vědomých akcí, kolik ti Inteligence dovolí (samozřejmě s velkým postihem, viz výše)
- pokud máš body Boje záporné, tak už ti nepomůže ani přípravný kurz na univerzitu (můžeme tomu říkat třeba bojová paralýza), tedy nemůžeš provádět žádnou vědomou akci
A co omezení bodů Boje, které lze přesouvat? To necháme prostě na šesti jako předtím? Žádná vlastnost nám to neovlivní?
Zručný přesun bodů Boje
Vrtá nám hlavou tedy ještě jedna věc, totiž když mi Inteligence ovlivňuje počet akcí, které za kolo duševně zvládnu, tak co ovlivňuje počet bodů Boje, které mohu mezi akcemi přesunout?
Kdybychom se bavili pouze o těle, tak můžeme říci, že důraz na jednu akci a odfláknutí druhé závisí na naší Obratnosti. Jenže, trochu větší důraz a trochu menší důraz... není to spíš o citu než o mrštnosti? Že by Zručnost? Nebo rovnou Smysly?
Kdyby to byly Smysly, co nám umožňují citlivě rozprostřít energii mezi jednotlivé akce, tak jak chceme, tak bychom museli taky říct, které z mnoha smyslů to jsou. Sluch? Zrak? Hmat? Všechny dohromady? A nejsou náhodou všechny dohromady Zručnost? No, není, všechny dohromady jsou právě Smysly, v nichž například některá povolání excelují, zručnost nezručnost...
Počet bodů Boje, které můžeš přesouvat mezi akcemi, by tedy mohly ovlivňovat Smysly.
Ovšem jen o těle se se nebavíme, když jsme přijali Inteligenci jako ukazatel počtu akcí, které zvládnu provést. Pokud mám dostatek tělesné Zručnosti na jemné nuance mezi akcemi, tak bych měl mít i dostatek duševní Zručnosti, abych ty odlišné důrazy na jednotlivé akce zvládl promyslet, nebo alespoň instinktivně odhadnout.
Jenže, co je ta duševní zručnost? Že by Inteligence? Nebo je to prostě Zručnost, o které nás jen doteď nenapadlo, že v sobě vlastně skrývá i zručnost duševní, tedy schopnost promýšlet či prociťovat drobné detaily? A co Moudrost?
S moudrostí
Už několikrát nás napadlo, že v Dračím doupěti, v žádném z nich, není moudrost. Vlastně v Dračím doupěti II by být mohla ze všech nejvíc, skryta v Duši.
Obecně už ale máme několik let za to, že chybějící moudrost jako číslo je velká výhoda, protože nás nenutí hrát moudré, či naopak zbrklé jedince, prostě v tom máme volnost. A teď bychom si tu volnost chtěli vzít kvůli boji? Co je to za nerozumný návrh? A co je to vlastně moudrost?
Když se někdo chová moudře a rozumně, tak jedná s rozvahou, ví, co ho za jeho jednání čeká, dokáže své úmysly často vysvětlit i ostatním, pokud mu na to dají čas, je otevřený myšlenkám druhých a přemýšlí i o jejich názorech, protože mu zpřesňují jeho odhad budoucnosti, toho, jak to nakonec dopadne. Moudrý člověk obvykle ví, co dělá, kam jde a co z toho bude a hlavně vidí více možností, než ti méně osvícení.
Parafrázovat moudrost můžeme i tak, že
Chytří tak dlouho dokazují, že něco nejde, až přijde moudrý a udělá to.
Kdybychom se vrátili k boji a tam hledali, kdo má větší převahu, kdo vidí více možností, kdo se dokáže starat sám o sebe a ještě zvládá radit ostatním, tak nakonec ukážeme prstem na toho, kdo má nejvíc bodů Boje. To nějak nesedí... aha, on by ten moudrý dost možná do boje ani nešel a snažil by se najít méně destruktivní cestu k vítězství. Či možná ještě lépe, ke spolupráci.
Ona moudrost se totiž do boje moc nehodí a necháme ji proto zatím tam, kde je, tedy skrytou ve zkušenostech a úrovních postavy.
Bez moudrosti
Moudrost nám vypadla, zbývá Síla, Charisma a Vůle.
Síla
Silou se rozumí pevnost svalů, ale také znalost vlastního těla, kdy dokážeš zapojit i exotičtější svalstvo, jež by jiný nechal ladem a také je v Síle skryta odolnost tvého těla, kdy ač v mdlobách, v křečích či po bujarých oslavách stále odolává zranění, únavě a dalším životním zkouškám.
Síla nám pomůže ve větším důrazu při úderu, při skoku a pohybu vůbec, při řevu, ale jak by mohla pomoci s citem pro rozdělení sil mezi jednotlivými akcemi... ne, Síla nebude to pravé ořechové.
Charisma
Charisma je zejména schopnost ovlivňovat a působit na ostatní. To se bude hodit při zastrašování, povzbuzování a vyjednávání, ale při drobných úpravách útoků, obran a čarodějných kejklí? Kdepak.
Vůle
Zbývá Vůle, což je odolnost mysli proti vnějšímu tlaku, proti cizím názorům, zatnutí zubů při bolesti, únavě i stresu, je to posouvání hranic, při kterých jsi schopen ještě jednat při smyslech. Užitečná vlastnost, jen při tahání za tenké nitky boje nemá valného významu. Vůle nám z kandidátky také vypadla.
Smyslný boj
Tak jsme si prošli kolečkem námluv a ze všech bratranců a sestřenic Inteligence, coby hlavního generála při spřádání bojových akcí, nám zůstaly jako kandidát na pobočníka jen Smysly.
Tímto povyšujeme Smysly nejen na cit v prstech, citlivost uší, vnímání chutí a rozeznávání barev, ale také na přesnější rozložení energie mezi akce, jak si to hlava a situace vyžádaly.
Závěrem
- Obratnost ovlivňuje celkové body Boje
- detaily najdeš v návrhu boje
- Inteligence přímo udává maximální počet vědomých akcí, které dané kolo můžeš provést
- dokud nejsou tvé body Boje záporné, můžeš provést alespoň jednu akci, i kdyby byla tvá Inteligence -6
- zřejmě zavedeme dovednost Taktika, která ti zvýší bojovou inteligenci, tedy přidá akce navzdory tvé zabedněné hlavě
- Smysly ti umožňují přesouvat body Boje mezi akcemi
- pokud nemáš Smysly kladné, nemůžeš mezi akcemi body Boje přesouvat
- za každý bod Boje, který použiješ pro akci navíc, k ní dostaneš bonus +1 a za každý chybějící bod Boje budeš mít k akci postih -1
- možná zavedeme dovednost Strategie, která ti pomůže se s nedostatkem Smyslů vypořádat a zvýší ti počet bodů Boje, které budeš moci mezi akcemi přesouvat
- zloděj bude mít v přesouvání bodů Boje výhodu díky své dovednosti Zdokonalené smysly, což zapadá do našeho plánu stvořit z něj oportunistu, tvora, který využije každou maličkost ve svůj prospěch
To by šlo.