
Konzervujeme pravidla DrD+ a čistíme hlavu.
Popisujeme, jak těžké bylo dokončit navigaci v pravidlech a jak se vám výsledek může hodit.
A co vy, kdy vás naposledy zradila navigace?
Technický milník - Bez chyby
Testuj, testuj, testuj!
Testování je zlaté pravidlo jakékoli tvorby pro ostatní. Je jasné, prosté a těžké na dodržování.
Když jsme před časem převáděli pravidla Dračího doupěte plus z PDF na web, tak jsme obsah zkopírovali, opravili co se zkopírováním rozbilo a přeleštili trochu vzhled. A když už jsme sem tam našli a opravili nějaký ten překlep původních autorů, tak nás z toho zaplavil povznášející pocit dobře odvedené práce.
Ale žádná idylka netrvá věčně.
Kulička trusu
Po nějaké době jsme totiž zjistili, že některé externí odkazy prostě přestaly fungovat. A že stránka s licencí, kde můžete podle své zvědavosti nebo osobní cti pokračovat k pravidlům, má sklony k sebepoškozování. A že odkazování z rejstříku na hlavní kapitoly je sice fajn, ale my chceme mít možnost odkazovat na úplně každou kapitolu.
A tohle všechno se uplácalo v takovou malou, nenápadnou kuličku trusu, která se pořád nabalovala a zvětšovala a těžkla.
Až přišel čas na hovnivála.
Samá chyba
Nejprve jsme se pokoušeli chyby opravovat ručně, což bylo stejně úmorné, jako deprimující. Stejné chyby se totiž vracely z naprosto nečekaných důvodů a naše opravy tak byly bojem s větrnými mlýny za náhodných povětrnostních podmínek.
Jakmile se ale nějaká otravná činnost opakuje, tak přichází otázka "Nedá se to zautomatizovat"?
A tak koncem jara 2018 vznikly první automatizované testy.
Z počátku jsme testovali jen základní funkce. Zda se dá projít licenční stránkou, jestli odkazy do okolního světa stále platí a jestli rejstřík odkazuje na existující kapitoly.
Jak nám testy zelenaly, tak z nás postupně opadávalo napětí. Ten strašák, který nad námi visel vždy, když jsme chtěli něco v pravidlech upravit.
Prvotní úspěch nám dodal sil, takže jsme si mohli dovolit v testech utahovat šrouby. A chyby lezly na povrch jako žížaly po lijavci.
Z nevýhody výhodu
Podobně jako hovnivál dokáže v odpadu, který by jiní obloukem obešli, najít další účel, tak i my jsme našli v chybách novou hodnotu. Jakmile jsme nějaký technický nedostatek objevili, tak jsme nejdříve napsali test, který počítal s opravenou verzí. A když jsme si ověřili, že nový test "padá" kvůli staré chybě, tak jsme mohli problém opravit a to rovnou na všech místech, které test vyšťoural. Pak už jsme se kochali pohledem na zelený výsledek.
Tím jsme si zajistili, že nový test opravdu testoval nalezený problém a že jsme omylem nenapsali nějakou stálezelenou blbost.
Mít zadek krytý testy byla velká úleva. Hlavně proto, že s pravidly Dračího doupěte plus se už spíše vláčíme, než že bychom je tlačili. A my je nechtěli zanechat nedotažené. Ale o tom až příště.
Teď je důležité, že pravidla Dračího doupěte plus necháváme v nejlepším možném technickém stavu.
Naše testy, vaše radost
Během roka a půl jsme sepsali tři sta třináct hlubinných testů, které běží téměř tři minuty (na každých pravidlech zvlášť) a provedou celkem jedenáct tisíc pět set šestnáct kontrol (na Pravidlech pro hráče, u ostatních je to spíše méně).
A tohle je výtah těch nejdůležitějších, které chrání každého čtenáře drdplus.info
- úplně každý nadpis je unikátní
- takže když někomu řeknete, že má něco hledat v kapitole Body zkušenosti, tak se vás nebude ptát "ve které z nich"
- úplně každý nadpis má v sobě kotvu (odkaz)
- takže komukoli můžete poslat odkaz na kapitolu, o které se právě bavíte, třeba Další bojové akce
- úplně každý výpočet má v sobě také kotvu (odkaz)
- takže i na konkrétní výpočet můžete komukoli poslat odkaz, třeba Hod na zpracování úlovku
- každá položka v rejstříku odkazuje na existující kapitolu
- takže se vám nestane, že byste marně klikali na název, který slibuje to, co zrovna teď nutně potřebujete - odkaz bude prostě fungovat
- všechny tabulky si můžete zobrazit na jednom místě, třeba všechny tabulky z Pravidel pro hráče - a nebo tabulky z jakýchkoli jiných pravidel, stačí jen přidat do adresy
/tabulky
- takže se už nemusíte prohrabovat tunou textu, abyste vyhrabali těch pár tabulek, co zrovna potřebujete
- všechny externí odkazy (na altar.cz, Vukogvazdskou družinu, nemoci na Wikipedii) a další jsou kontrolované a platné a to včetně #kotev odkazujících na konkrétní sekci cílové stránky
- takže vám den nezkazí slepý odkaz vedoucí do nikam
A spousta spousta dalších, více technických kontrol.
Pokud najdete jakoukoli nesrovnalost, ať už grafický úlet, překlep nebo krkolomné ovládání, prosíme, nahlaste nám to. Děkujeme!
Dokonalost je relativní
Doznáváme, že některé části našich představ o dokonalosti jsme prostě vynechali.
- Hraničář nemá prolinkované všechny nástiny svých schopností s jejich detailním popisem (původní autoři totiž chtěli udržet hráče v co největší nevědomosti, aby si užil krásu neznáma a objevování, což dost znesnadňuje orientaci v pravidlech).
- Nelze skrývat příběh a úvodní texty, které jsou sice čtivé, ale při častém používání pravidel, kdy se z nich stává manuál, už začínají překážet.
Víme jak oboje dokončit, ale dokud nám neřeknete, že by vám tyhle úpravy zjednodušily život, tak na ně teď kašleme. Je to na vás.
Závěrem
Na převodu pravidel Dračího doupěte plus z PDF na web jsme nechali kus duše. Vyžaduje to totiž technické myšlení, které jde na úkor tomu tvůrčímu.
Během převodu jsme zjistili, jak komplexní a složitá tato pravidla jsou. Zatímco při hře jsme byli zvyklí si ledaco zjednodušit nebo domyslet, tak při převodu jsme si museli projít vším. Bez příkras a bez vynechávání.
Původní cíl, tedy mít pravidla na webu pro snazší orientaci, jsme úspěšně dotáhli do konce po čtyřech letech převádění a dalších dvou letech ladění. Tedy dlouhých šesti letech, které zakončujeme díky testům s čistým štítem a díky dotažené práci s čistou hlavou.
Nyní se už konečně můžeme plně zaměřit na krystalizování toho, co jsme se během těch dlouhých let tvrdé práce naučili. Jak o pravidlech, tak o nás a naší touze po změně. Na to, co je v Dračím doupěti plus skryto pod vrstvou tabulek a vzorců a na co se budeme ještě dlouho odkazovat. Ale o tom až příště.
Krleš!